loading...
لوتوس
لوتوس بازدید : 47 دوشنبه 24 دی 1397 نظرات (0)

داشتن خانه ای سالم

خانه داری: همه ما دوست داریم محیط زندگی مان تمیز و سالم و سرسبز باشد اما بیشترمان نمی دانیم که با روش های ساده ای می شود به این هدف دست پیدا کرد. آشنایی با قوانین سه گانه زیر و اجرای توصیه های مربوط به هر یک از این ۳ قانون کمک تان می کند خانه ای سبزتر و سالم تر داشته باشید

۱) قانون اول: انرژی باید ذخیره شود • از لامپ های کم مصرف استفاده کنید.

این لامپ ها که امروزه همه جا در دسترس است تنها یک چهارم لامپ های معمولی انرژی مصرف می کند و ۱۰ برابر لامپ های پرمصرف عمر می کند.

• چراغ ها را خاموش کنید.

در صورتی که چراغ اتاقی بی مورد روشن است و از آن استفاده نمی کنید، آن را خاموش کنید. اگر روشنایی اتاق به اندازه ای است که می توانید در آن کار کنید، چراغ را روشن نکنید. در روز حداکثر از روشنایی طبیعی به جای لامپ استفاده کنید حتی می توانید از چراغ های اتوماتیک که خود به خود خاموش می شود، استفاده کنید.

• توجه کنید که دما تنظیم باشد.

یخچال و فریزر بیشترین مصرف کنندگان انرژی در خانه هستند. دقت کنید که این وسایل بیشتر از آنچه لازم است، کار نکنند. دمای مناسب یخچال ۴ درجه سانتی گراد است و فریزر هم در دمای ۴ درجه زیر صفر موادغذایی را سالم نگه می دارد. توجه کنید که درب یخچال نباید بی دلیل باز و بسته شود. باز نگه داشتن در یخچال سبب هدر رفتن انرژی زیاد می شود

...

ادامه مطلب در سایت وین تاپ وان

لوتوس بازدید : 43 دوشنبه 17 دی 1397 نظرات (0)

مراقبت از پستان ها نقش موثری در تداوم شیردهی دارد بنابر این محافظت از آنها و جلوگیری از دردناکی و ترک خوردگی پستان در مادران شیرده الزامی است.

• در طول دوران شیردهی مادران شیرده بایستی از سینه بند های نازک پارچه ای که کاملاً اندازه پستان ها باشند، شبانه روز استفاده نمایند چون با پوشیدن اینگونه سینه بندها احساس راحتی بیشتری می کنند. از پوشیدن سینه بندهای خیلی تنگ یا گشاد، سینه بندهای سیم دار یا آنهایی که داخل آنها با پلاستیک پوشیده شده است اجتناب نمائید و برای اینکه ترشح شیر لباس را کثیف نکند می توان از دستمال پارچه ای تمیز و لطیف که در داخل سینه بند قرار می گیرد، استفاده نمایند و این دستمال را بر حسب لزوم تعویض نمائید.

• قبل از شیر دادن نوک پستان ها را با آّب تمیز شستشو داد. ولی بعد از اتمام شیردادن احتیاجی به شستن آنها نیست، فقط یک قطره شیر در نوک پستان ها باقی گذارده و اجازه دهید در معرض هوا خشک شود. این کار همراه با تخلیه کامل پستان ها باعث محافظت نوک پستان ها از ترک خوردگی خواهد شد.

• در صورت امکان روزی یکبار استحمام کنید. برای شستن پستان ها از بکاربردن مواد ضدعفونی کننده و صابون های معطر خودداری نمائید.

• عدم تخلیه کامل پستان، مکیدن تنها نوک پستان بدون هاله قهوه ای اطراف آن، به وسیله شیرخوار، مرطوب ماندن نوک پستان و سائیدن آن به وسیله لباس از مهمترین عوامل ایجاد ترک در نوک پستان می باشند.

...

ادامه مطلب در سایت مدیکال آنلاین

ادامه مطلب در سایت وین تاپ وان

لوتوس بازدید : 32 دوشنبه 17 دی 1397 نظرات (0)

بندرت بعضی مادران بعلل مختلفی قادر به شیردادن نوزاد خود نیستند و یا تولید شیر آنها به اندازه کافی برای نوزاد نیست و به همین دلیل ناچار از مصرف شیر خشک برای نوزاد خود هستند. تقریبا کلیه شیر خشک هایی که در ایران موجود است از شیر گاو تهیه می شود و با تغییراتی که در شیر گاو داده شده است انواع و اقسام شیر خشک آماده کمی شود صرفنظر از نوع شیری که مصرف می شود نکات زیر را بایستی مراعات کرد:

1.برای شیر خوارانی که بعلت کمبود شیر مادر از شیر خشک استفاده می کنند، لازم است شیرخوار ابتدا به مدت 10 تا 15 دقیقه هرکدام از پستان های مادر را مکیده و بعداً بلافاصله از شیر خشک استفاده کند . با این روش شیرخوار در هنگام گرسنگی اول از شیر مادر تغذیه کرده و فقط کمبود شیر مادر توسط شیر خشک جبران می شود و میزان دریافت شیر خشک نیز بستگی به میزان کمبود شیر مادر توسط شیر خوار تعیین می شود.

 

2.برای آماده کردن شیر از شیر خشک بایستی از آب جوشیده ولرم شده همراه با شیشه ها و سرپستانک های استریل شده ( به وسیله جوشاندن شیشه ها و سر پستانک ها ) استفاده کرد.

...

ادامه مطلب در سایت مدیکال آنلاین

ادامه مطلب در سایت وین تاپ وان

لوتوس بازدید : 31 دوشنبه 17 دی 1397 نظرات (0)

تغذیه با شیر مادر بایستی بلافاصله بعد از تولد در زایمان طبیعی و بعد از بهوش آمدن کامل در زایمان سزارین انجام شود و در هر دوحالت اولین غذای نوزاد بایستی شیر مادر باشد.

• طول مدت شیردهی و فواصل شیردهی از همان روز اول باید مطابق میل و دلخواه نوزاد باشد و هرگز نباید برای آن محدودیتی قائل شد و از تنظیم برنامه دقیق شیردادن مثلاً هر 3 یا 4 ساعت یکبار خودداری شود.

• مدت زمان تخلیه معده نوزاد از شیر مادر بسیار متغیر بوده و از 1 الی 4 ساعت در نوزادان مختلف طول می کشد و به همین دلیل هر نوزادی خود فاصله بین شیر خوردن خود را تعیین خواهد کرد.

• باید توجه داشت که در روزهای اول مقدار شیر مادر کم است و در بعضی مادران از یکی دو قاشق مرباخوری از هر پستان تجاوز نمیکند که خوشبختانه نیاز نوزاد هم در چند روز اول بیشتر از این مقدار نیست. بتدریج که نوزاد احتیاج بیشتری پیدا می کند با مکیدن های مکرر او، شیر مادر بر حسب نیاز وی افزایش پیدا می کند.

• برای اینکه شیرخوار بتواند به راحتی به مقدار کافی از شیر مادر تغذیه کند ، بهتر است خشک و تمیز باشد . لباس وی راحت بوده و درجه حرارت محیط مناسب باشد . بایستی توجه داشت که محیط های بسیار سرد یا بسیار گرم و پیچیدن سفت و سخت نوزاد ( قنداق کردن ) موجب کاهش اشتهای نوزاد در شیر خوردن می شود.

• در چند روز اول بعد از زایمان مادر در هر وضعیتی که راحت است ( خوابیده یا نشسته ) می تواند به شیرخوار شیر بدهد ، بهرحال روش شیر دادن باید به نحوی باشد که نوک پستان و هاله آن ( قسمت قهوه ای رنگ اطراف نوک پستان ) به راحتی داخل دهان شیرخوار قرار گیرد بدون آنکه راه های تنفسی وی به وسیله پستان مادر مسدود شود.

...

ادامه مطلب در سایت مدیکال آنلاین

ادامه مطلب در سایت وین تاپ وان

لوتوس بازدید : 45 دوشنبه 17 دی 1397 نظرات (0)

وزن متوسط نوزاد در حدود 3/3 کیلو گرم است و این وزن بطور طبیعی ممکن است بین 2/5 تا 4/5 کیلوگرم متغیر باشد.

نوزادان معمولا در چند روز اول مقداری کاهش وزن خواهند داشت ولی اکثرا در روز دهم بعد از تولد به وزن موقع تولد خود خواهند رسید مگر اینکه کمبود غذایی یا ناراحتی دیگری در کار باشد.

نوزاد بایستی در 5 ماه اول بعد از تولد حداقل روزانه 20 گرم و بعد از آن تا حدود یکسالگی روزانه 15 گرم وزن اضافه کند و این بدان معنی است که نوزاد بایستی وزن موقع تولد خود را در5 ماهگی در صورتیکه موقع تولد وزن طبیعی داشته باشد دو برابر کرده و در یکسالگی به 3 برابر وزن موقع تولد خود رسیده باشد.

از ماه ششم به بعد کاهشی در اشتهای اغلب شیرخواران مشاهده می شود و این کم شدن اشتها در سال دوم بعد از تولد محسوس تر بوده و موجب نگرانی مادران میگردد.

باید توجه داشت که این کم شدن اشتها امری طبیعی است و نگرانی مادران و تلاش بیش از حد آنها برای تغذیه طفل خود نه تنها کمکی به آنها نمی کند بلکه در بعضی موارد نتیجه معکوس خواهد داشت. قد متوسط نوزادان حدود 50 سانتیمتر است و در سال اول حدود 25 سانتیمتر به آن اضافه می گردد اندازه دور سر بطور متوسط بین 34 تا 36 سانتیمتر می باشد و در حوالی 6 ماهگی به حدود 44 سانتیمتر و در یکسالگی به 47 سانتیمتر خواهد رسید.

ملاج قدامی نوزاد ممکن است در ماههای اول بعد از تولد کمی بزرگتر از موقع تولد شود ولی از 6 ماهگی به بعد تدریجاً کوچک شده و بین 9 تا 18 ماهگی به کلی بسته می شود.

ادامه مطلب در سایت مدیکال آنلاین

ادامه مطلب در سایت وین تاپ وان

لوتوس بازدید : 51 دوشنبه 17 دی 1397 نظرات (0)

بهترین راه تشخیص کافی بودن شیر مادر، افزایش وزن شیرخوار بر اساس منحنی رشد است که با مراجعه به پزشک یا مراکز بهداشتی با وزن کردن ماهانه شیرخوار، مشخص می گردد. نوزادان در چند روز اول بعد از تولد کمی وزن از دست می دهند که این یک پدیده طبیعی می باشد و جای نگرانی نیست و این موضوع را نباید به حساب کمبود شیر مادر گذاشت. نوزادی که بعد از تخلیه هردو پستان تمایلی به جداشدن از پستان نداشته و در صورت جداشدن گریه می کند یا اگر بخوابد به زودی بیدار می شود و هم زمان افزایش وزن وی کمتر از طبیعی است، به احتمال زیاد به اندازه کافی شیر دریافت نمیکند. البته باید توجه داشت که ....

ادامه مطلب در سایت مدیکال آنلاین

ادامه مطلب در سایت وین تاپ وان

لوتوس بازدید : 40 دوشنبه 17 دی 1397 نظرات (0)

1. همیشه باید غذای کمکی بعد از اتمام کامل تغذیه با شیر مادر به شیرخوار داده شود (تا یک سالگی).

2. کودک باید در زمان خوردن غذا در وضعیت راحتی قرار گیرد و غذا نزدیک او باشد تا کودک بتواند به راحتی، بدون آنکه تحت فشار باشد غذا بخورد. بهتر است کودک برای خوردن غذا بعد از آنکه بتواند بدون حمایت بنشیند روی صندلی غذا نشانده شود.

3.بشقاب و لوازم غذاخوری او از جنس نشکن باشد.

4- قاشق نباید زیادگود باشد و لیوان به اندازه ای باشد که کودک به راحتی آن را بگیرد.

5- دادن وقت کافی در زمان صرف غذا بسیار مهم است و باید از شتاب و عجله هنگام غذا دادن پرهیز کرد، با شیرخوار هنگام غذا خوردن صحبت کنید و زمان غذا خوردن را برایش خوشایند نمائید تا کودک خاطره خوشی از غذا خوردن در ذهن خود داشته باشد و از کار لذت ببرد.

 

6. غذا دادن در یک ساعت معین می تواند سبب تحریک اشتهای کودک باشد.

7.کودک در یک محیط آرام بهتر غذا می خورد. مشاجره، رفت و آمد کردن زیاد و بلند کردن صدای تلویزیون و امثال آنها حواس کودک را پرت می کند و تمایل او به غذا خوردن کم می شود.

8.تغذیه باید از یک نوع غذای ساده شروع شود و به تدریج غذاهای مخلوط به شیرخوار داده شود.

...

ادامه مطلب در سایت مدیکال آنلاین

ادامه مطلب در سایت وین تاپ وان

لوتوس بازدید : 43 دوشنبه 17 دی 1397 نظرات (0)

مسمومیت غذایی در کودکان نوعی التهاب معده روده است که بر اثر خوردن غذاهای فاسد یا سمی و معمولا آلوده به باکتری بوجود می آید . در طول 3 الی 24 ساعت ، بسته به نوع سم علائمی از قبیل گرفتگی شکم ، تب ، استفراغ و اسهال با شدتی ناراحت کننده ظاهر می شوند. در غذاهایی که آلوده به باکتری هستند باکتری ها از خود سمی ترشح می کنند که بر پوشش داخلی روده ها اثر می گذارد و موجب التهاب آن می شود.

مسمومیت شیرخواران

انواع باکتری هایی که مسمومیت غذایی پدید می آورند فراواند اما شایعترین آنها عبارتند از سالمونلا ، شیگلا، استافیلو کوک و ای کولای که مهمترین عامل مسمومیت های غذایی در شیرخوارانی است که از شیر خشک تغذیه می کنند . از انواع مسمومیت های غیر باکتریایی می توان از مسمومیت های ناشی از خوردن مواد شیمیایی ، حشره کش ها یا برخی گیاهان نام برد.

علائم مسمومیت در کودکان

• چنگ زدن شکم

• تب

• استفراغ

• مدفوع مکرر و آبکی

...

ادامه مطلب در سایت مدیکال آنلاین

ادامه مطلب در سایت وین تاپ وان

لوتوس بازدید : 47 دوشنبه 17 دی 1397 نظرات (0)

بهترین سن برای از شیر گرفتن کودکان ، دو سالگی است . برای اینکه تغذیه کودک مهم می باشد ، توصیه می شود کودک را به یکباره از شیر نگیرید . به این صورت که در طول روز میزان دسترسی کودک به سینه مادر کمتر شود . مثلا مادر لباس های بادی یا لباس هایی که دسترسی کودک را به سینه مادر کمتر می کند، بپوشد یا ساعتی از روز در خانه حضور نداشته باشد . پس از اینکه بتدریج در طول روز میزان شیردهی کمتر شد ، بهتر است شیردهی در شب نیز کاهش یابد . البته به طور طبیعی کودکان شیر مادر خوار، به شدت به شیر مادر وابسته هستند و از حدود یک سالگی به بعد معمولا به محض بیدار شدن در شب ، مادر سینه اش را که تغذیه کودک- اطمینان و آرامش برای کودک است ، در دهان وی می گذارد که به نوعی نقش پستانک برای کودک پیدا می کند . بنابراین وابستگی به سینه و شیر مادر طبیعی است .

راهکارهایی برای از شیر گرفتن کودک

یکی از وعده هایی که به فرزندتان شیر می دهید ( وعده ای را انتخاب کنید که از درجه اهمیت کمتری برخوردار است ) حذف کنید . شروع به پیدا کردن برخی جایگزین های غذایی کنید. اگر کودکتان زیر یکسال است می توانید از مکمل های غذایی استفاده کنید و اگر بیشتر از یک سال دارد پیشنهاد ما استفاده از غذاهایی مانند غذاهای خودمان است .

...

ادامه مطلب در سایت مدیکال آنلاین

ادامه مطلب در سایت وین تاپ وان

لوتوس بازدید : 48 دوشنبه 17 دی 1397 نظرات (0)

کودک شما تا 6 ماهگی باید از شیر مادر یا شیر خشک تغذیه کند. اما بعد از 6 ماهگی می تواند از مواد غذایی جامد تغذیه کند. قبل از شروع مطلب لازم است تذکر دهیم که برای اطمینان از آمادگی کودک خود برای خوردن غذا و همچنین اطلاع از میزان و نوع مواد غذایی باید با متخصص کودکان مشورت کنید.

نشانه های آمادگی کودک برای خوردن غذا بین 6 تا 8 ماه

قبل از شروع غذاهای جامد، باید به نشانه های آمادگی کودک خود توجه داشته باشید. برخی از این نشانه ها به ترتیب زیرند:

• کودک شما قادر باشد سرش را بالا نگهدارد.

• کودک به تنهایی بتواند بر روی صندلی صاف بنشیند.

• وزن کودکتان نسبت به روز اول تولدش دو برابر شده باشد.

• زمانی که مطمئن شوید کودکتان می تواند غذا را از جلو تا عقب دهانش انتقال بدهد.

کودک در این سن چه غذاهایی می تواند بخورد!

توجه داشته باشید که شیر مادر و یا شیر خشک در این سن، مهم ترین و اصلی ترین ماده غذایی برای کودک است.

در کنار شیر می توانید مواد غذایی زیر را در صورت اجازه متخصص کودکان به فرزندتان بدهید:

• میوه: مانند هلو، موز و گلابی

...

ادامه مطلب در سایت مدیکال آنلاین

ادامه مطلب در سایت وین تاپ وان

لوتوس بازدید : 44 دوشنبه 17 دی 1397 نظرات (0)

می دانستید میزان بروز بد غذایی و مشکلات تغذیه ای در کودکان پیش دبستانی بین 16 تا 75 % است . البته با اقدامات به موقع می توان برنامه تغذیه ای مناسب برای کودک داشت تا از مشکلات جدی در آینده پیشگیری شود. در ادامه به برخی مشکلات تغذیه در کودکان پیش دبستانی و راه حل های مناسب آن می پردازیم.

اکثر مشکلات تغذیه ای و بدغذایی ها ، جزئی بوده و بر رشد و وزن گیری کودک اثری ندارند . اما ندرتا ممکن است بسیار جدی و بر رشد کودک تاثیرگذار باشند . برنامه تغذیه ای پیش دبستانی ها شامل موارد ذیل می باشد :

• از خوردن گوشت امتناع می کند

راه حل : قطعات کوچکی از گوشت قرمز یا گوشت سفید را که لطیف و آبدار باشد به کودک عرضه نمایید ، گوشت را همراه با غذاهای دیگر مثلا ماکارانی ، سوپ ، خورش ها ، پیتزا ، آبگوشت و .. به کودک بدهید . از حبوبات ، پنیر ، تخم مرغ و ماهی های بدون استخوان مثل کنسرو ماهی تن با ماهی آزاد استفاده نمایید .

• به اندازه کافی شیر نمی نوشد

راه حل : به او ماست و پنیر بدهید و پنیر را در طبخ غذاها به کار ببرید . مثلا ماکارونی با پنیر ، پیتزا ( که در منزل تهیه می کنید ) ، سپس پنیر و … از شیر برای تهیه دسرها یا غذاهای حاوی شیر استفاده نمائید

...

ادامه مطلب در سایت مدیکال آنلاین

ادامه مطلب در سایت وین تاپ وان

لوتوس بازدید : 52 دوشنبه 17 دی 1397 نظرات (0)

یکی از دغدغه های اصلی مادرانی که به تازگی نوزاد عزیزشان به دنیا آمده است، مسئله شیر خوردن نوزادشان است. برای تمام مادران این سوال پیش می آید که لازم است چندبار در طول شبانه روز به نوزادشان شیر دهند. همچنین بیشترین سوال مادران از متخصص کودکان این است که از کجا بدانیم نوزادمان سیر شده است یا میزان شیری که خورده است، برایش کافی است یا نه؟

برای مطلع شدن شما مادران عزیز و رفع تمام نگرانی هایتان قصد بر آن داریم که در این مطلب به سوالات شما در این زمینه، پاسخی مناسب دهیم.

تعداد دفعات شیر خوردن نوزاد

لازم است بدانید که تعداد دفعات شیر خوردن در نوزادان می تواند با هم متفاوت باشد. ممکن است نوزادی فقط در هنگام احساس گرسنگی دوست داشته باشد که شیر مادرش را بخورد، اما بعضی از نوزادان هم بدون توجه به حس گرسنگی و یا سیری، از شیر مادر تغذیه می کنند.

اصول شیردهی به نوزاد تا 1 ماهگی

حال نکته ی قابل توجه در این بین، این است که نوزاد چندبار و با فاصله ی چند ساعت لازم است شیر بخورد!

 

ادامه مطلب در سایت مدیکال آنلاین

ادامه مطلب در سایت وین تاپ وان

لوتوس بازدید : 38 دوشنبه 17 دی 1397 نظرات (0)

راشیتیسم (نرمی استخوان) در کودکان یا بیماری ریکتز به علت کمبود ویتامین د ایجاد می شود. حال آنکه کمبود ویتامین دِ عاملی در نارسایی معدنی شدن بافتهای استخوانی ِدر حال رشد نارسایی و بافتهای استخوانی رشد یافته است و استئومالاسمی حاصل آن می باشد.

علل نرمی استخوان یا ریکتز

• کمبود ویتامین د در رژیم غذایی

• ناکافی بودن در معرض نورخورشید

• شیرخوارانی که پوست تیره دارند.

• ضایعات کلیوی و کبدی

• اسهال مزمن

• استفاده از داروهای ضد تشنج و استروئیدی

• بیماران با التهاب روده ای

علائم نرمی استخوان...

ادامه مطلب در سایت مدیکال آنلاین

ادامه مطلب در سایت وین تاپ وان

لوتوس بازدید : 47 دوشنبه 17 دی 1397 نظرات (0)

وقفه‌ی تنفسی نوزاد در هنگام خواب، حالتی است که در آن نوزاد برای مدت بیست ثانیه یا بیشتر نفس کشیدن را متوقف می‌کند. این اتفاق بیشتر درنوزادان نارس می‌افتد اما ممکن است در نوزادان سالم و کامل نیز دیده شود. وقفه‌ی تنفسی در خواب به شکل جدی سطح اکسیژن را در نوزادان تغییر داده و به کیفیت کلی خواب کودک آسیب می‌زند. اگر این مشکل درمان نشود، می‌تواند باعث عوارض جدی شود از قبیل تپش قلب پایین و رشد ضعیف نوزاد. بنابراین در صورتی که کودک شما این مشکل را دارد، باید به دنبال درمان فوری باشید.

وقفه‌ی تنفسی در خواب چقدر در نوزادان شایع است؟

وقفه‌ی تنفسی در خواب، در نوزادان نارس به دلیل وزن پایین آنها و همچنین سن بارداری آنها شایع می‌باشد. به استثنای نوازدانی که پیش از 28 هفته به دنیا می‌آیند، بیشتر نوزادان بزرگتر از آن هستند که درگیر این شرایط شوند. آپنه در خواب همچنین در نوزادانی که عفونت‌های تنفسی دارند، رایج است. در این صورت، این مشکل با رفع شدن عفونت و بازگشت دستگاه تنفسی به وضع طبیعی، حل می‌شود.

آیا وقفه‌ی تنفسی در خواب می‌تواند منجر به مرگ شود؟

وقتی تنفس نوزادان در خواب قطع می‌شود، مقدار اکسیژن در خون آنها پایین می‌آید. همچنین تپش قلب ممکن است به شکل چشم‌گیری کاهش بیابد. همه چیز بستگی به این دارد که نوزاد چگونه به قطع شدن تنفس واکنش نشان داده و چگونه از آن رهایی می‌یابد.

ادامه مطلب در سایت مدیکال آنلاین

ادامه مطلب در سایت وین تاپ وان

لوتوس بازدید : 53 دوشنبه 17 دی 1397 نظرات (0)

واکسن پنوموکوک ۱۳ یک عامل ایمن ساز فعال است که برای پیشگیری از عفونت ناشی از باکتری پنوموکوک استفاده می‌شود. این واکسن باعث می‌شود که بدن عوامل محافظتی خود (پادتن‌ها) را در برابر بیماری تولید کند. عفونت پنوموکوک می‌تواند موجب مشکلات جدی مانند ذات الریه که بر ریه‌ها اثر می‌گذارد؛ مننژیت که بر مغز اثر می‌گذارد؛ و باکتریمی که یک عفونت شدید در خون است، شود. پنوموکوک همچنین یک دلیل مهم درعفونت گوش در کودکان می‌باشد. در نوزادان و کودکان خردسال، ایمن‌سازی شامل ۱ تا ۴ دوز از واکسن است که بستگی به سن در هنگام تزریق دوز اول دارد. این واکسن را می‌توان همزمان با سایر واکسیناسیون‌ها تزریق کرد.

بیماری پنوموکوک چیست؟

پنوموکوک عفونتی است که در اثر باکتری استرپتوکوک پنومونیه ایجاد می‌شود. عفونت می‌تواند منجر به ذات‌الریه، عفونت خون (باکتریمی و گندخونی)، عفونت گوش میانی (اوتیت میانی) یا مننژیت باکتریایی شود. پزشکان می‌گویند که بیماری پنوموکوک عامل شماره ۱ مرگ و میر در میان نوزادان و کودکان کمتر از ۵ سال می‌باشد که با واکسن قابل پیشگیری است. یکی از موثرترین واکسن‌هایی که می‌توان برای پیشگیری از این بیماری استفاده کرد واکنس پنوموکوک ۱۳ می‌باشد.

...

ادامه مطلب در سایت مدیکال آنلاین

ادامه مطلب در سایت وین تاپ وان

لوتوس بازدید : 46 دوشنبه 17 دی 1397 نظرات (0)

هیپوگلیسمی بیماری است که باعث افت شدید گلوکز (قند) خون نوزاد می‌شود. گلوکز برای رشد طبیعی مغز نوزاد ضروری است. بنابراین هنگامی که میزان قند خون نوزاد بسیار افت می‌کند، سلول‌های مغز و عضلات وی انرژی لازم برای کار کردن بطور مناسب را نخواهند داشت. هیپوگلیسمی یا افت قند خون ممکن است کوتاه‌مدت یا مداوم باشد. در صورتی که قند خون نوزاد کم باشد و درمان نشود، می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. کم بودن قند خون در صورتی که بالا نرود می‌تواند حتی منجر به آسیب دیدن مغز نوزاد شود. به همین دلیل است که پزشک بطور دقیق وضعیت کودک شما را کنترل می‌کند تا مطمئن شود که سالم است.

افت قند خون نوزاد چیست؟

افت قند خون در نوزادان به عنوان قند خون به میزان کمتر از mg/dL ۳۰ (mmol/L ۶۵/۱) در ۲۴ ساعت اول زندگی و کمتر از mg/dL ۴۵ (mmol/L ۵/۲) پس از آن است که شایع‌ترین مشکل متابولیک در نوزادان می‌باشد. قند خون پایین زمانی رخ می‌دهد که میزان تقاضای بدن برای گلوکز (یک قند ساده) نسبت به عرضه‌ی آن بیشتر است. نوزادان گلوکز را از لاکتوز (قند شیر) که در شیر و آغوز موجود می‌باشد، دریافت می‌کنند. برخی نوزادان در حفظ قند خون به مقدار کافی نسبت به دیگران مشکل دارند. در حالی که افت گاه به گاه در قند خون بی‌ضرر است، اما دوره‌های طولانی مدت قند خون پایین می‌تواند به سیستم عصبی مرکزی آسیب برساند.

ادامه مطلب در سایت مدیکال آنلاین

ادامه مطلب در سایت وین تاپ وان

لوتوس بازدید : 37 دوشنبه 17 دی 1397 نظرات (0)

هپاتیت به معنی التهاب کبد بدون شناسایی هیچ دلیل خاصی می‌باشد. برخی کودکان مبتلا به هپاتیت دارای علائمی نیستند و ممکن است متوجه نشوید که دچار این بیماری هستند. برای مثال کودکان مبتلا به هپاتیت آ معمولاً دارای علائم خفیفی بوده یا هیچ علائمی ندارند. اما در صورت پیشرفت هپاتیت، علائم آن در کبد به عنوان منشأ بیماری متمرکز می‌شوند. سه نوع هپاتیت وجود دارد: آ، ب و سی. تقریباً تمام کودکان بطور معمول در هنگام تولد در برابر هپاتیت آ و ب واکسینه می‌شوند و استفاده از واکنس هپاتیت ب می‌تواند بطور چشمگیری خطر عفونت را کاهش دهد اما هیچ واکسنی برای نوع سی وجود ندارد.

علل

از دلایل هپاتیت در کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• ویروس هپاتیت آ

• ویروس هپاتیت بی

• ویروس هپاتیت c

• در برخی موارد نادر، ویروس اپشتین بار (که باعث مونونوکلئوز می‌شود) نیز می‌تواند منجر به هپاتیت شود.

علائم هپاتیت و مشکلات ناشی از آن...

ادامه مطلب در سایت مدیکال آنلاین

ادامه مطلب در سایت وین تاپ وان

لوتوس بازدید : 47 دوشنبه 17 دی 1397 نظرات (0)

نوزادان نارس زودتر از نوزادان رسیده و کامل به دنیا می‌آیند. اگر بارداری کمتر از 37 هفته طول بکشد، نوزاد نارس خواهد بود، اما نوزادان رسیده 37 تا 42 هفته پس از آخرین قاعدگی مادر (LMP) متولد می‌شوند. این هفته‌های نهایی در رحم مادر برای بالا رفتن وزن نوزاد و رشد کامل اندام‌های حیاتی مختلف از جمله مغز و ریه بسیار مهم است. به همین دلیل است که نوزادان نارس مستعد ابتلا به بیماری‌های مختلف‌اند و باید مدت بیشتری در بیمارستان بستری شوند. نوزاد نارس به عارضه‌های طولانی مدتی مانند ناتوانایی‌های یادگیری یا جسمی نیز مبتلا می‌شوند.

علل

ابتلا مادر به عارضه‌های زیر احتمال زایمان زودرس را افزایش می‌دهد:

• دیابت

• ناراحتی‌های قلبی

• بیماری‌های کلیوی

• فشار خون بالا

عامل‌هایی که در دوران بارداری احتمال زایمان زودرس را افزایش می‌دهد، عبارت است از:

• تغذیه نامناسب قبل از آبستنی و در طول بارداری

• سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر یا افراط در نوشیدن الکل در دوران بارداری

• عفونت‌های خاص مانند عفونت‌های مجاری ادراری و غشاء آمنیوتیک

• سابقه زایمان زودرس

...

ادامه مطلب در سایت مدیکال آنلاین

ادامه مطلب در سایت وین تاپ وان

لوتوس بازدید : 42 دوشنبه 17 دی 1397 نظرات (0)

گاز معده تقریباً در تمام نوزادان تا حدی باعث ناراحتی می‌گردد و هم بر کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند و هم آنهایی که از شیشه شیر استفاده می‌کنند تاثیر می‌گذارد. در حالی که نفخ شایع بوده و یک کودک در هر سنی می‌تواند دچار آن شود، اما این نفخ بخصوص در نوزادان و کودکان ۱ تا ۴ ماهه آزار دهنده است زیرا روده‌ی نابالغ آنها در حال رشد است. علاوه بر این برخی کودکان به دلیل عوامل درونی و محیطی به نظر بیشتر از سایرین دچار این مشکل هستند.

علل نفخ شکم

اگر احساس می‌کنید باد معده فرزندتان بسیار زیاد است، ممکن است در مورد علل احتمالی زیر شنیده باشید:

نوشیدن مقدار زیاد شیر مادر

اگر تولید شیر فراوانی داشته باشید، این امکان وجود دارد که فرزند شما به مقدار بسیار زیاد شیر بنوشد و این امر ممکن است باعث نفخ شکم شود. در بسیاری از مواقع، اگر شیر زیادی داشته باشید، احتمال دارد دچار رفلکس جاری شدن بیش از حد شیر شوید که یک عامل تاثیرگذار دیگر است.

حساسیت غذایی

بیشتر نوزادان حساسیت غذایی ندارند، اما کودکی که دچار آن باشد ممکن است گاز معده شدیدی داشته باشد.

رفلاکس

رفلاکس معده علت شایع در بسیاری از مورد نفخ نوزاد می‌باشد.

...

ادامه مطلب در سایت مدیکال آنلاین

ادامه مطلب در سایت وین تاپ وان

 

عدم تحمل لاکتوز

گاهی اوقات ممکن است گفته شود که یک نوزاد دچار نفخ مبتلا به عدم تحمل لاکتوز است.

لوتوس بازدید : 47 دوشنبه 17 دی 1397 نظرات (0)

نارسایی قلبی که با نام نارسایی احتقانی قلب نیز شناخته می‌شود، به حالتی گفته می‌شود که در آن، قلب نمی‌تواند به اندازه کافی خون را به ارگان‌های بدن پمپاژ کند. قلب به طور مداوم خون را پمپاژ می‌کند اما در واقع این کار را با کارایی لازم انجام نمی‌دهد. نارسایی قلبی معمولاً ناشی از یک بیماری قلبی مزمن است.

علل

نارسایی قلبی معمولاً در کودکان مبتلا به بیماری قلبی مادرزادی ایجاد می‌شود. بیماری‌های دیگری نیز می‌توانند موجب نارسایی قلبی شوند که برخی از مهمترین آن‌ها عبارت‌اند از:

• بزرگش شدن قلب

• بیماری‌های دریچه‌ی قلب

• آریتمی یا ضربان نامنظم قلب 

• بیماری مزمن ریوی

• کم‌ خونی (این بیماری در کودکان کمتر شایع است)

• عفونت‌های ویروسی

• فشارخون بالا 

• هموراژ (خونریزی شدید)

...

ادامه مطلب در سایت مدیکال آنلاین

ادامه مطلب در سایت وین تاپ وان

لوتوس بازدید : 33 دوشنبه 17 دی 1397 نظرات (0)

میگرن علت شایع نوعی سردرد نامشخص در کودکان است. میگرن کودکان نوعی سردرد دردناک است که اغلب در یک طرف سر احساس می‌شود .بعضی از کودکان میگرن را گهگاه و بعضی دیگر آن را بیش از یک بار در هفته تجربه می‌کنند. سردردهای میگرنی ممکن است خفیف یا بسیار شدید باشد. تا زمان بلوغ، ابتلا به میگرن در پسران و دختران مساوی است اما پس از بلوغ میگرن در دختران بیشتر شایع است. درد شدید و استفراغ به این معنی است که اغلب کودکان باید در طول حملات در منزل باقی بمانند و قادر به شرکت در فعالیت‌های معمول روزمره نیستند. اگر چنین حملاتی مکرر باشد میگرن می‌تواند تأثیر قابل‌ توجهی بر مدرسه رفتن کودکان داشته باشد.

علل میگرن در کودکان

علل خاص سردرد میگرنی در کودکان به‌خوبی شناسایی نمی‌شود. سردردهای میگرنی معمولاً ارثی است و اغلب به علت خاصی ایجاد می‌شوند. علل سردرد میگرنی برای بعضی از کودکان شامل استرس، گرسنگی، تغییر در الگوی خواب، چراغ‌های روشن یا سوسو زدن چراغ، صدای بلند و مواد غذایی مانند:

• مواد غذایی بااسید آمینه تیرامین (به‌عنوان‌ مثال شراب قرمز، پنیر، ماهی‌ دودی، مرغ، انجیر، برخی از لوبیاها)

• شکلات

• آجیل

• کره بادام‌ زمینی

• میوه‌ها (به‌خصوص آووکادو، موز، مرکبات)

• پیاز

...

ادامه مطلب در سایت مدیکال آنلاین

ادامه مطلب در سایت وین تاپ وان

لوتوس بازدید : 79 دوشنبه 17 دی 1397 نظرات (0)

ویتامین های مورد نیاز کودک

آیا باید به نوزاد ویتامین داده شود؟ سوال در مورد ویتامین‌های مورد نیاز برای نوزادان بسیار مهم بوده و اغلب در میان والدین مورد بحث قرار می‌گیرد. بیشتر نوزادان تمام ویتامین‌های مورد نیاز خود را از غذایی که می‌خورند دریافت می‌کنند. هرچند آنهایی که بصورت نارس به دنیا آمده باشند یا دارای مشکلات سلامتی باشند ممکن است از مکمل‌های ویتامینی روزانه بهره ببرند. ویتامین‌ها جهت داشتن استخوان‌های قوی، دندان‌هایی سالم و پیشگیری از کم خونی برای بدن ضروری هستند. در صورتی که فرزند شما به اندازه کافی ویتامین دریافت نکند، ممکن است پزشک مصرف مولتی ویتامین‌ها و قطره ویتامین AD را توصیه کند.

آیا نوزادان به ویتامین نیاز دارند؟

در جواب این سوال باید گفت که مگر به توصیه پزشک نیازی به این کار نیست. پزشک می‌تواند به راحتی از طریق آزمایش‌های خون و سایر معاینات تشخیصی تعیین کند که آیا فرزند شما به مقدار کافی ویتامین‌های خاص را در بدن خود دارد یا خیر. هر چند کارشناسان عقیده دارند که مکمل آسیبی به کودک نمی‌رساند. تا زمانی که مکمل ویتامین از مقدار مجاز روزانه بیشتر نشود، مصرف آن توسط نوزاد مشکلی ایجاد نمی‌کند.

با این حال برخی از کودکان نیاز به ویتامین دارند. بخصوص نوزادانی که ممکن است مشکلات سلامتی داشته باشند که امکان جذب ویتامین بطور موثر در بدن فراهم نشود. این وضعیت بطور شایع در کودکانی که نارس به دنیا آمده‌اند مشاهده می‌شود. گاهی اوقات کودکان بد غذا یا آنهایی که از مادرانی شیر دریافت می‌کنند که گیاه‌خوار هستند، ممکن است نیاز به مقداری ویتامین بیشتر داشته باشند.

...

ادامه مطلب در سایت مدیکال آنلاین

ادامه مطلب در سایت وین تاپ وان 

لوتوس بازدید : 35 دوشنبه 17 دی 1397 نظرات (0)

مننژیت التهاب مننژ است، غشایی که اطراف مغز و نخاع را می‌پوشاند. بیشتر موارد این بیماری ناشی از باکتری‌ها یا ویروس‌ها هستند اما برخی دیگر می‌توانند به دلیل مصرف داروها یا بیماری‌های خاصی باشند. مننژیت باکتریایی نادر است اما معمولاً جدی بوده و در صورت عدم درمان به موقع می‌تواند تهدید کننده‌ی حیات باشد. مننژیت ویروسی (که مننژیت آسپتیک نیز نامیده می‌شود) بیشتر شایع است و کمتر جدی می‌باشد. این بیماری اغلب تشخیص داده نمی‌شود زیرا علائم آن می‌تواند شبیه به علائم آنفولانزا باشد. مننژیت در صورت اقدام سریع می‌تواند بطور موفقیت‌آمیزی درمان شود. بنابراین واکسیناسیون منظم، دانستن علائم مننژیت و انجام مراقبت پزشکی بلافاصله پس از اینکه گمان بردید فرزندتان دچار این بیماری شده است، بسیار مهم می‌باشد.

علل مننژیت

بسیاری از باکتری‌ها و ویروس‌هایی که باعث مننژیت می‌شوند نسبتاً شایع بوده و مرتبط با سایر بیماری‌های معمول می‌باشند. آنهایی که پوست، سیستم ادراری یا دستگاه گوارشی و تنفسی را آلوده می‌کنند، می‌توانند بواسطه‌ی جریان خون و از طریق مایع مغزی نخاعی که مایعی است که در داخل و اطراف نخاع گردش می‌کند، به مننژها انتقال پیدا کنند.

در برخی موارد مننژیت باکتریایی، باکتری‌ها در اثر یک ضربه‌ی شدید به سر یا عفونت موضعی شدید مانند عفونت جدی گوش (اوتیت میانی) یا عفونت سینوس بینی (سینوزیت) به مننژها انتقال می‌یابند.

علائم

علائم مننژیت در کودکان بسته به سن بیمار و دلیل عفونت متفاوت می‌باشند. اولین علائم می‌توانند بلافاصله ظاهر شوند یا چند روز پس از اینکه کودک دچار سرماخوردگی، اسهال و استفراغ یا سایر علائم عفونت شد، شروع شوند. علائم شایع عبارتند از: ...

ادامه مطلب در سایت مدیکال آنلاین

ادامه مطلب در سایت وین تاپ وان

لوتوس بازدید : 46 دوشنبه 17 دی 1397 نظرات (0)

نوزادان میل شدیدی به مکیدن دارند و انگشت‌ها، دست‌ها یا اشیائی مانند پستانک را با علاقه بسیار می‌مکند. علاقه به مکیدن معمولاً پس از 6 ماهگی کاهش می‌یابد، اگرچه بسیاری از نوزادان پس از این سن نیز انگشتان خود را برای آرام شدن می‌مکند. مکیدن انگشت دست و پا در برخی نوزدان و خردسالان به عادتی تبدیل می‌شود که اضطراب خود را با آن آرام می‌کنند. در چنین شرایطی وادار کردن کودک به ترک این عادت بسیار دشوار است. اگر شما نیز فرزند سرسختی دارید که به نظر می‌رسد به هیچ وجه از این عادت دست برنمی‌دارد، در ادامه با ما باشید.

مکیدن انگشت شصت

مکیدن انگشت برای نوزادان تجربه‌ای لذت‌بخش و جدا از مکیدن شیر است که به آرام کردنشان نیز کمک می‌کند. از این عادت گاهی با اصطلاح "مکیدن غیرتغذیه‌ای" نیز یاد می‌شود. برخی نوزادانی را که انگشت خود را نمی‌خورند، می‌توان با استفاده از پستانک آرام یا هیجان‌زده کرد و خواباند. کودکانی که انگشت خود را می‌مکند، می‌توانند نیاز خود به مکیدن را از همان سنین پایین برآورده کنند. این کودکان راحت‌تر به خواب می‌روند، شب‌ها خود را می‌خوابانند و شب‌ها بسیار زودتر از نوزادانی به خواب می‌روند که عادت به مکیدن انگشت شست ندارند.

اما اگر کودک عادت مکیدن انگشتان را به موقع ترک نکند، این عادت تغییراتی دائمی را در شکل فک، بایت و دندان‌ها ایجاد می‌کند و مشکلات گفتاری نیز بروز می‌یابد. در واقع بسیاری از این کودکان به گفتاردرمانی نیز نیاز پیدا می‌کنند. مکیدن انگشت شصت و بقیه انگشتان عادتی طبیعی در دوران نوزادی است که به آرام شدن نوزاد کمک می‌کند، اما پس از 3 سالگی باید کنار گذاشته شود.

 

ادامه مطلب در سایت مدیکال آنلاین

ادامه طلب در سایت وین تاپ وان

لوتوس بازدید : 29 دوشنبه 17 دی 1397 نظرات (0)

تجربیاتی که کودک شما در ماه‌ها و سال‌های اولیه زندگی خود دارد، بر سلامت ذهنی و جسمی او تأثیر می‌گذارد و در این دوران کودک مهارت‌های اصلی برای ادامه‌ی زندگی را می‌آموزد. مراقبت، پرورش و تأمین امنیت کودک در این دوران موجب رشد و تکامل مناسب کودک در ادامه زندگی می‌شود. شما باید به خوبی مراقب کودک خود باشید و به دقت به کارهایی که انجام می‌دهد نگاه کنید و به صداها یا حرف‌های او گوش دهید تا بتوانید به درستی بفهمید که او چه چیزی می‌خواهد یا به چه چیزی نیاز دارد. حتی زمانی که کودک قادر به حرف زدن نیست، با بروز نشانه‌هایی به شما می‌فهماند که چه می‌خواهد بگوید. فرزند شما در دوران خردسالی با سرعت زیادی رشد می‌کند و چیزهای زیادی می‌آموزد.

رشد کودک تا 12 ماهگی (یک سالگی)

مهارت‌های ارتباطی و زبانی

• می‌تواند کلمه‌ی مامان یا بابا و یکی دو کلمه دیگر را ادا کند.

• برای خداحافظی دست تکان می‌دهد.

• به اشیا اشاره می‌کند.

• صداهایی از خود درمی‌آورد و کلمات بی‌معنی به زبان می‌آورد که مشابه با تکلم هستند.

• سؤالات ساده را می‌فهمد مانند : بینی‌ات کجاست؟" یا "صدای گاو چیست؟"

...

ادامه مطلب در سایت مدیکال آنلاین

ادامه مطلب در سایت وین تاپ وان

لوتوس بازدید : 44 دوشنبه 17 دی 1397 نظرات (0)

مدفوع خونی اشاره به وجود خون تازه یا خون تغییر شکل یافته در مدفوع دارد. با این که این بیماری کمتر در کودکان گزارش شده است اما می‌تواند باعث نگرانی والدین شود. مدفوع خونی در کودکان ممکن است مشهود باشد (مانند دیدن خون روی دستمال توالت یا در توالت هنگام دفع مدفوع) یا ممکن است به دلیل مخلوط شدن با مدفوع مشخص نشود. رنگ مدفوع خونی ممکن است طیفی از قرمز روشن تا قهوه‌ای تیره و یا حتی سیاه را شامل شود.

در بیشتر موارد، وجود خون در مدفوع کودکان نیازی به مداخلات پزشکی ندارد اما در برخی موارد ممکن است این خون علامت ابتلا به بیماری‌های خطرناک پاتولوژیکی باشد. بنابراین با ارزیابی و تشخیص به موقع، احتمال بروز خطرات احتمالی برای کودکان مبتلا به مدفوع خونی به حداقل می‌رسد.

علت ابتلا به مدفوع خونی در کودکان

فیشر مقعد

فیشر مقعد یک شکاف یا زخم کوچک در لایه رویی مقعد است. این شکاف معمولاً در نوزادان و کودکان نوپا در زمانی که دچار یبوست شدید می‌شوند و مجبور می‌شوند که به سختی مدفوع را دفع کنند ایجاد می‌شود. با این که فیشر مقعد یک عارضه شایع در کودکان است اما ممکن است این مشکل در بزرگسالان نیز دیده شود. علائم شایع فیشر مقعد شامل درد در هنگام دفع مدفوع همراه با زور زدن است. هنگامی که خون از شکاف مقعد بیرون می‌چکد، رگه خون به رنگ قرمز روشن روی مدفوع دیده می‌شود. درمان فیشر مقعد تقریباً همیشه با درمان یبوست همراه است.

 

ادامه مطلب در سایت مدیکال آنلاین

ادامه مطلب در سایت وین تاپ وان

لوتوس بازدید : 42 دوشنبه 17 دی 1397 نظرات (0)

لوزه سوم (آدنوئيد)قسمتی از بافت است که در انتهای مسیر بینی قرار دارد. مانند لوزه‌ها، لوزه سوم هم باکتری‌ها و ویروس‌های مضری که با نفس کشیدن می‌خواهند وارد بدن شوند را گیر انداخته و کمک می‌کند تا بدن سالم بماند. اگرچه می‌توانید لوزه‌ها را در آخر گلو مشاهده کنید اما لوزه سوم به‌طور مستقیم قابل‌مشاهده نیست. لوزه سوم کار مهمی را به‌عنوان مبارزان با عفونت برای نوزادان و کودکان انجام می‌دهند. اما هنگامی‌که کودک بزرگ‌تر می‌شود، لوزه سوم اهمیت کمتر پیدا می‌کند و بدن دیگر راه‌های مبارزه با میکروب‌ها را توسعه می‌دهد. در کودکان آدنوئيد معمولاً بعد از حدود 5 سال شروع به کوچک شدن می‌کند و عمدتاً در سال‌های نوجوانی ناپدید می‌شود. ازآنجاکه لوزه سوم میکروب‌هایی که قصد ورود به بدن رادارند گیر می‌اندازد گاهی اوقات زمانی که تلاش می‌کند تا عفونت را درمان کند بافتش به‌طور موقت متورم و بزرگ می‌شود. تورم معمولاً بهتر می‌شود، اما گاهی لوزه سوم ممکن است آلوده شود .اگر لوزه سوم زیاد آلوده شود پزشک ممکن است توصیه کند که عمل و برداشته شود. لوزه‌ها و لوزه سوم در یک جراحی برداشته می‌شوند.

علل

لوزه سوم بزرگ ممکن است طبیعی باشد. رشد لوزه سوم ممکن است وقتی شروع شود که کودک در رحم رشد می‌کند.لوزه سوم با گیر انداختن باکتری‌ها و میکروب‌ها به بدن شما کمک می‌کند تا با عفونت‌ها مبارزه کند. عفونت‌ها می‌توانند باعث ایجاد تورم لوزه سوم شوند و ممکن است حتی زمانی که کودک بیمار نباشد هم بزرگ شود.

...

ادامه مطلب در سایت مدیکال آنلاین

ادامه مطلب در سایت وین تاپ وان

لوتوس بازدید : 47 دوشنبه 17 دی 1397 نظرات (0)

گرفتگی بینی که به آن انسداد بینی هم گفته می‌شود یک بیماری شایع در کودکان است. گرفتگی بینی کودکان زمانی اتفاق می‌افتد که بافت‌های پوششی بینی به دلیل التهاب عروق خونی متورم می‌شوند.

در نوزادان تازه متولدشده، گرفتگی بینی یک بیماری شایع است که به ندرت باعث ابتلا به بیماری‌های خطرناک و جدی می‌شود. در کودکان بزرگ‌تر مسیرهای بینی بسیار باریک بوده و زمانی که دچار گرفتگی می‌شوند، تنفس آنها دچار مشکل مپی‌شود. اگر گرفتگی بینی تحت درمان قرار نگیرد منجر به بیماری‌های گوش شده و ممکن است باعث ایجاد اختلالات شنوایی و مشکلات گفتاری شود. همچنین ممکن است باعث آپنه خواب و خروپف کردن کودکان در هنگام خواب شود.

علل گرفتگی بینی

عفونت

عفونت‌های ویروسی معمولاً در کودکانی که مقاومت کمتری در برابر ویروس داشته یا به سرماخوردگی‌های معمولی دچار شده‌اند دیده می‌شود. این ویروس‌ها به وسیله جریان هوا منتقل شده و باعث ایجاد تورم در غشای مخاطی بینی شده و آن را مسدود می‌کنند. اگر مخاط بینی زرد یا سبز بود می‌تواند نشانه واضحی از ابتلا به عفونت‌های باکتریایی باشد. عفونت‌های سینوسی هم می‌تواند باعث گرفتگی بینی در کودکان شود. اگر سینوس‌های بینی ملتهب شوند فرد به سینوزیت مبتلا می‌شود که باعث التهاب سینوس‌ها در اطراف ناحیه بینی می‌شود.

ادامه مطلب در سایت مدیکال آنلاین

ادامه مطلب در سایت وین تاپ وان

لوتوس بازدید : 30 دوشنبه 17 دی 1397 نظرات (0)

آنمی یا کم‌ خونی عارضه‌ای است که در طی آن، تعداد گلبول‌های قرمز (RBC) سالم در خون کمتر از حد عادی است. این عارضه می‌تواند سبب ایجاد مشکلات مربوط به سلامتی شود چرا که گلبول‌های قرمز حاوی هموگلوبین بوده که اکسیژن را در خون به طرف بافت‌های بدن حمل می‌کند. کم‌ خونی کودکان می‌تواند سبب مشکلات و عارضه‌های متعددی از جمله خستگی مفرط و یا وارد شدن فشار بر روی اندام‌های بدن شود.

علل

پایین‌تر بودن تعداد گلبول‌های قرمز از حالت طبیعی ممکن است به دلایل زیر باشد:

• بدن در حال تخریب گلبول‌های قرمز است.

• گلبول‌های قرمز از دست می‌روند.

• بدن گلبول‌های قرمز را خیلی آهسته تولید می‌کند.

• کم‌خونی یک عارضه‌ی نسبتاً شایع مربوط به خون است که ممکن است دلایل زیادی داشته باشد. از جمله این دلایل می‌توان به اختلالات وراثتی، مشکلات تغذیه‌ای (مانند فقر آهن و ویتامین‌ها)، عفونت‌ها، برخی از انواع سرطان‌ها و یا قرار گرفتن در معرض برخی داروها و سموم اشاره کرد.

علائم کم خونی در کودکان

اکثر علایم کم‌ خونی در کودکان، نتیجه‌ای از کاهش سطح اکسیژن در سلول‌ها یا "هیپوکسی" می‌باشند چرا که گلبول‌های قرمز دارای هموگلوبین بوده و اکسیژن حمل می‌کنند و کاهش تعداد آن‌ها سبب ایجاد "هیپوکسی" می‌شود. بسیاری از علائم این عارضه، در کم‌خونی خفیف خود را نشان نمی‌دهند چرا که بدن معمولاً می‌تواند کمبود جزئی هموگلوبین را جبران کند.

ادامه مطلب در سایت مدیکال آنلاین

ادامه مطلب در سایت وین تاپ وان

لوتوس بازدید : 29 دوشنبه 17 دی 1397 نظرات (0)

دریافت آهن کافی توسط نوزادان از آن رو بسیار مهم است که فقر آهن شکل‌گیری و رشد کودک را با تاخیری جدی مواجه می‌کند و عوارض بلندمدتی را ایجاد می‌کند. نوزادان سالمی که در موعد مقرر به دنیا می‌آیند، معمولاً آهن کافی را در سه ماهه آخر بارداری از مادرشان دریافت می‌کنند، این مقدار نیاز بدن را به مدت 4 ماه برآورده می‌کند.

نوزادان نارس

چون مقدار آهن کافی را در سه ماهه آخر بارداری از مادر دریافت نمی‌کنند، ذخیره آهن کافی ندارند و باید مکمل مصرف کنند. هرچه نوزاد زودتر از موعد مقرر متولد شود و رشد سریع‌تری داشته باشد، به همان نسبت زودتر به مکمل آهن نیاز پیدا خواهد کرد. اگر نوزاد در سن 4 ماهگی از شیر مادر تغذیه می‌کند و غذای کمکی نمی‌خورد، پزشک اطفال مکمل آهن را توصیه می‌کند؛ چون شیر مادر برخلاف شیر خشک آهن کمی دارد و ذخیره آهن نوزاد نیز تا این سن به شدت کاهش یافته است، بنابراین مکمل آهن باید برای جبران این کمبود مصرف شود. پس از آن که نوزاد شروع به خوردن غذاهای کمکی سرشار از آهن کرد، احتمالاً دیگر نیازی به مکمل آهن نخواهد بود.

اهمیت آهن برای نوزادان

بدن برای تولید هموگلوبین، پروتئین حاوی آهن موجود در گلبول‌های قرمز (RBCs)، به آهن نیاز دارد. هموگلوبین در انتقال اکسیژن و رساندن آن به تمام سلول‌های بدن به خون کمک می‌کند. اگر هموگلوبین وجود نداشته باشد، بدن نیز تولید گلبول‌های قرمز سالم را متوقف می‌کند. عضلات، بافت‌ها و سلول‌های کودک بدون وجود آهن کافی اکسیژن مورد نیاز را دریافت نمی‌کند.

...

ادامه مطلب در سایت مدیکال آنلاین

ادامه مطلب در سایت وین تاپ وان

لوتوس بازدید : 37 دوشنبه 17 دی 1397 نظرات (0)

فلج مغزی به معنی گروهی از مشکلاتی است که بر حرکت و وضعیت بدن تاثیر می‌گذارند. این بیماری مرتبط با آسیب مغزی یا مشکلاتی در رشد مغز می‌باشد. فلج مغزی یکی از شایع‌ترین دلایل معلولیت‌های ماندگار در کودکان است. این بیماری باعث حرکات واکنشی که فرد نمی‌تواند کنترل کند و سفتی عضلانی که ممکن است بر بخش‌هایی از بدن یا تمام بدن اثر بگذارد، می‌گردد. این مشکلات می‌توانند از نوع خفیف تا شدید متغیر باشند.

علل

دلایل دقیق فلج مغزی یا سی پی همیشه معلوم نمی‌باشند. اما بسیاری از موارد نتیجه‌ی مشکلاتی در طول بارداری هستند که مغز نوزاد آسیب دیده یا بطور طبیعی رشد نمی‌کند. این شرایط می‌تواند ناشی از عفونت‌ها، مشکلات سلامت مادر، یک اختلال ژنتیکی یا عامل دیگری که در رشد طبیعی مغز خلل ایجاد می‌کند، باشند. در موارد نادر مشکلاتی در حین زایمان می‌تواند باعث فلج مغزی شود. نوزادان نارس (بخصوص آنهایی که وزن آنها کمتر از ۱۵۱۰ گرم است) بیشتر احتمال ابتلا به فلج مغزی در مقایسه با سایر کودکان دارند. کودکان با وزن پایین در هنگام تولد و چند قلوها نیز بیشتر در خطر هستند. آسیب مغزی در دوران نوزادی یا اوایل کودکی نیز می‌تواند منجر به فلج مغزی شود. برای مثال یک کودک ممکن است به دلیل مسمومیت با سرب، مننژیت باکتریایی، جریان خون ضعیف به مغز، تکان داده شدن در نوزادی (سندرم کودک لرزان)، یا تصادف با ماشین، دچار آسیب شود.

 

ادامه مطلب در سایت مدیکال آنلاین

ادامه مطلب در سایت وین تاپ وان

لوتوس بازدید : 44 دوشنبه 17 دی 1397 نظرات (0)

یک نوزاد نارس ممکن است بعد از تولد فشار خون پایین (افت فشار خون) داشته باشد. بعضی از علل اولیه فشارخون پایین شامل عفونت، خون‌ریزی و از دست دادن مایعات است. افت فشار به فشارخون (BP) پایین در نوزاد گفته می‌شود. فشارخون پایین می‌تواند مانع رسیدن خون و اکسیژن کافی به اندام‌های نوزاد شده و در نتیجه اندام‌ها خوب وظایفشان را انجام نمی‌دهند.

علل

مشکلات غدد فوق کلیوی

غدد فوق کلیوی کودک ممکن است به اندازه کافی هورمون کورتیزول تولید نکند. همچنین در صورتی که قبل از زایمان استروئید مصرف کرده باشید ممکن است نوزاد کورتیزول پایینی داشته باشد.

از دست دادن خون

از دست دادن خون به هنگام تولد یا در اثر آسیب و یا سایر مشکلات پزشکی می‌تواند منجر به افت فشار خون شود.

مشکلات قلبی

عفونت قلب، ضربان غیرطبیعی قلب یا مجرای شریانی باز (PDA) ممکن است منجر به کاهش فشار خون شود.

داروها

به نوزادان متولد شده با فشار خون بالا داروهایی برای کاهش فشار داده می‌شود. این داروها می‌توانند منجر به افت فشار خون شوند.

...

ادامه مطلب در سایت مدیکال آنلاین

ادامه مطلب در سایت وین تاپ وان

لوتوس بازدید : 38 دوشنبه 17 دی 1397 نظرات (0)

شیر مادر غذای طبیعی برای شیرخواران است و آنها بایستی در 6 ماه اول فقط از شیر مادر تغذیه شوند. پس از این دوره غذاهای كمكی مورد نیاز خواهد بود. برای اطمینان از اینكه شیرخواران به خوبی رشد كنند و سالم باشند، بسیار اهمیت دارد كه بدانیم چه غذاهایی را، چه مقدار و چند بار در روز به آنها بدهیم. شیر مادر در سراسر سال اول زندگی غذای اصلی شیرخوار است و در طول سال دوم نیز غذای مهم و با ارزشی محسوب می‌گردد و همچنان عوامل ضد عفونت را كه سایر غذاها فاقد آن هستند برای شیرخوار فراهم می‌كند.

توصیه‌های كلیدی

شیرخوار را در 6 ماه اول فقط با شیر مادر تغذیه كنید. شیر مادر حاوی مواد مغذی و انرژی مورد نیاز برای رشد مطلوب و همچنین دارای عوامل ضدعفونتی است كه شیرخوار را در برابر اسهال و سایر عفونت‌ها محافظت می‌كند. به تغذیه با شیر مادر برای دو سال و یا بیشتر ادامه دهید.

وقتی غذای كمكی را شروع می‌كنید، به تغذیه کودک با شیر مادر بیشتر از پیش ادامه دهید و هر زمان كه شیرخوار مایل بود، به او شیر بدهید. مدت هر وعده تغذیه با شیر مادر نیز باید مشابه قبل باشد.

غذاهای كمكی كه به شیرخوار می‌دهید، باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

• تمیز و سالم باشد.

• كم حجم، پرانرژی و مغذی باشد.

• با استفاده از غذاهای خانواده به آسانی تهیه شود.

• حتی‌الامكان تازه به تازه استفاده شود.

...

ادامه مطلب در سایت مدیکال آنلاین

ادامه مطلب در سایت وین تاپ وان

لوتوس بازدید : 30 دوشنبه 17 دی 1397 نظرات (0)

نوزادان دوست‌داشتنی گاهی به نحو غیرقابل باوری زودرنج، تحریک‌پذیر و بدخلق می‌شوند و به نظر می‌رسد بدون دلیل گریه می‌کنند. این اتفاق صحنه آشنایی برای بسیاری از والدین است و علت آن عارضه توان‌فرسایی به نام کولیک یا قولنج معده است که علامت اصلی آن ناراحتی و پریشانی شدید در نوزادی است که معمولاً خوش‌اخلاق، سالم و خوش‌غذا است. نوزادان دچار کولیک غالباً به مدت سه هفته یا بیشتر، هر هفته سه روز و هر روز بیش از سه ساعت گریه می‌کنند. علائم کولیک در حدود 25 درصد از نوزادان سراسر جهان مشاهده می‌شود.

حمله‌های قولنج برای والدین عذاب‌آور و کلافه کننده است، چون هر کاری به نظرشان می‌رسد، برای آرام کردن فرزند دلبندشان به کار می‌گیرند، اما فرزندشان آرام نمی‌شود. کولیک هم برای نوزاد و هم برای والدین ناراحت کننده است. اما خیا‌لتان راحت باشد، عمر قولنج معده کوتاه است. دوره کولیک نوزادان ظرف چند هفته یا چند ماه تمام می‌شود و والدین یکی از نخستین دردسرهای دوران پرمسئولیت بزرگ کردن فرزند را به سلامت پشت سر می‌گذارند.

کولیک نوزادان چقدر طول می‌کشد؟

علائم کولیک در نوزادان معمولاً حدود شش هفته شدید است و پس از آن با شدت ملایم‌تری به مدت سه تا چهار ماه ادامه پیدا می‌کند. کولیک 80 تا 90 درصد نوزادان پس از 4 ماه برطرف می‌شود، اما بقیه نوزادان ممکن است یک ماه دیگر نیز این عارضه را تحمل می‌کنند.

ادامه مطلب در سایت مدیکال آنلاین

ادامه مطلب در سایت وین تاپ وان

لوتوس بازدید : 33 دوشنبه 17 دی 1397 نظرات (0)

اسهال زمانی است که مدفوع نوزاد به شکل مایع و بسیار روان باشد و مقدار آن در برخی موارد بیش از حد معمول می‌شود و نوزاد به دفعات مکرر نیاز به دفع مدفوع پیدا می‌کند. همچنین ممکن است مدفوع وی به شکل مخاطی باشد. اسهال نوزادان در برخی موارد با استفراغ همراه است.

میزان اسهال

• اسهال خفیف: 5 مدفوع مایع آبکی در روز

• اسهال متوسط: 6 تا 9 مدفوع آبکی و مایع در روز

• اسهال شدید: 10 مدفوع مایع و آبکی یا بیشتر در روز

علل ابتلا به اسهال در نوزادان

علل شایع اسهال در نوزادان عبارتند از:

• عفونت‌های ویروسی: هر مقدار ویروس (مانند روتاویروس و آنفولانزا) می‌تواند موجب ابتلا به اسهال و همچنین استفراغ، درد شکم، تب و لرز و درد نوزاد شود.

• عفونت‌های باکتریایی: باکتری‌ها مانند سالمونلا، شیگلا، استافیلوکوس، کامپیلوباکتر یا ای. کولی می‌توانند موجب اسهال گرفتن نوزاد شوند. اگر نوزاد شما به عفونت‌های باکتریایی مبتلا شده است، ممکن است دچار اسهال شدید همراه با انقباضات ماهیچه‌ای، مدفوع خونی و تب شود.

...

ادامه مطلب در سایت مدیکال آنلاین

ادامه مطلب در سایت وین تاپ وان

لوتوس بازدید : 47 دوشنبه 17 دی 1397 نظرات (0)

یبوست نوزدان از همان بدو تولد شروع می‌شود. یبوست نوزاد مشکل شایعی است که بیش از 15 درصد از نوزادان از آن رنج می‌برند. یبوست نوزادان در تقریباً تمام موارد خود به خود یا با انجام یک یا دو درمان طبیعی برطرف می‌شود. اما اگر این راهکارها موثر نباشد، باید برای درمان کار نکردن شکم نوزاد با پزشک مشورت کرد. متخصص اطفال نشانه‌ها و علائم دیگری، مانند تب، را که ممکن است بیانگر ابتلا به مشکل جدی‌تری باشد نیز تشخیص می‌دهد و بهترین روش درمان یبوست نوزدان را توصیه می‌کند.

علل

نوزاد به دلایل زیر دچار مشکل یبوست می‌شود:

• شیر خشک: نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می‌کنند، بیشتر مستعد یبوست هستند، چون هضم شیر خشک دشوارتر از هضم شیر مادر است. به علاوه شیر خشک مدفوع را سفت و حجیم می‌کند. نوزدانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، معمولاً دچار یبوست نمی‌شوند و مدفوع‌شان همیشه نرم است، حتی اگر شکم‌شان چند روز کار نکرده باشد.

• مواد غذایی جامد: زمانی که دادن غذاهای جامد به نوزاد شروع می‌شود، مدتی طول می‌کشد تا بدن روش هضم غذاهای جدید را یاد بگیرد، به همین دلیل نوزادان معمولاً در این مرحله دچار یبوست می‌شوند. غذاهای با فیبر کم و عدم مصرف مایعات کافی منجر به یبوست می‌شود.

• کم‌آبی بدن کودک و نوزاد: دندان درآوردن، برفک زدن دهان نوزاد، عفونت گلو، سرماخوردگی یا عفونت گوش باعث بی‌اشتهایی نوزاد و بی‌میلی به شیر می‌شود. نوزادان بزرگتر گاهی در اثر ننوشیدن شیر یا آب کافی همراه با غذا دچار یبوست می‌شوند. دلیل یبوست هر چه باشد، اگر نوزاد مایعات کافی دریافت نکند، آب بدن‌اش کم می‌شود. خشک شدن بدن سفت شدن مدفوع را به دنبال دارد.

ادامه مطلب در سایت مدیکال آنلاین

ادامه مطلب در سایت وین تاپ وان

لوتوس بازدید : 41 یکشنبه 16 دی 1397 نظرات (0)

کودکان معمولاً دچار دل درد می‌شوند. این درد در معده یا روده‌ها ایجاد می‌شود. دل درد در کودکان شایع است و در بسیاری از موارد علت جدی و مهمی ندارد اما دل درد می‌تواند به مشکلات جدی مانند آپاندیس ارتباط داشته باشد بنابراین باید علت تشخیص داده شود.

علل دل درد کودکان

دل درد کودکان، دلایل متعددی دارد. مشکلات مرتبط با معده و روده‌ها می‌توانند منجر به دل درد شوند. برخی از این مشکلات عبارتند از:

یبوست

شایع‌ترین مشکل مرتبط با شکم در کودکان، یبوست است. اگر فاصله بین دفعات دفع مدفوع در کودک شما بیش از حد معمول شود به خصوص اگر 4 روز یا بیشتر طول بکشد و وی این کار را با ناراحتی انجام دهد احتمالاً دچار یبوست شده است. ابتلا به یبوست در بلند مدت باعث ایجاد بیماری‌های دیگری مانند سلیاک، کم‌کاری غده تیروئید یا بیماری‌های دیگر شود که نیاز به مراقبت‌ها و اقدامات پزشکی دارند.

درد نفخ

نفخ و باد شکم یکی دیگر از دلایل شایع دل درد در کودکان است. معمولاً این عارضه به دلیل عادات نامناسب غذایی پدید می‌آید. بهترین راه برای رهایی از باد و نفخ شکم این است که مصرف غذاها یا عادات محرک این عارضه را در کودک کاهش دهید. برای رهایی از گاز و نفخ شکم شما می‌توانید از داروهای ضدنفخ کودکان مانند میلیکون استفاده کنید. به هر حال، اگر مشکل پس از سه روز برطرف نشد و با اسهال، استفراغ یا تب همراه بود باید به پزشک مراجعه کنید.

ادامه مطلب در سایت مدیکال آنلاین

ادامه مطلب در سایت وین تاپ وان

لوتوس بازدید : 39 یکشنبه 16 دی 1397 نظرات (0)

وقتی که کودک غذا می‌خورد، غذا از گلو از طریق مری که به آن لوله گوارشی هم گفته می‌شود، وارد معده می‌شود. زمانی که غذا به معده رسید، یک حلقه از عضلات از بازگشت غذا به مری جلوگیری می‌کنند. اگر این عضلات به درستی بسته نشوند، غذا می‌تواند به سمت مری بازگردد که به این عارضه رفلاکس معده به مری (ریفلاکس گاستروازوفاژیال) گفته می‌شود. اگر رفلاکس معده به مری مشکل‌ساز شود به آن رفلاکس معده اتلاق می‌شود. رفلاکس گاستروازوفاژیال یک فرایند خود محدودکننده شایع در نوزادان است که معمولاً 6 تا 12 ماه پس از تولد بهبود می‌یابد.

رفلاکس معده به مری چیست؟

رفلاکس گاستروزوفاژیال زمانی اتفاق می‌افتد که محتویات شکم به سمت عقب بازمی‌گردد. معمولاً از دهان شیرخواران (کودکان زیر دو سال) مبتلا به رفلاکس معده به مری مایعی شامل بزاق و اسیدهای معده بیرون می‌آید. اسید معده که به پوشش مری کودک شیرخوار برخورد می‌کند باعث سوزش سر دل می‌شود که به آن ترش کردن هم گفته می‌شود.

شیوع بیماری رفلاکس معده به مری در نوزادان به چه میزان است؟

رفلاکس در نوزادان بسیار شایع است. حدود نیمی از شیرخواران در سه ماهه اول پس از تولد چندین مرتبه در روز بالا می‌آورند. در برخی موارد، نوزادان تا سنین 12 تا 14 ماهگی به این عارضه مبتلا هستند.

ادامه مطلب در سایت مدیکال آنلاین

ادامه مطلب در سایت وین تاپ وان

لوتوس بازدید : 46 یکشنبه 16 دی 1397 نظرات (0)

گلو درد استرپتوکوکی نوعی عفونت گلو است که عامل آن باکتری به نام استرپتوکوک گروه A است. باکتری استرپتوکوک گونه‌های بسیاری دارد، اما این نوع خاص باعث گلو درد چرکی در کودکان می‌شود. گلو درد استرپتوکوکی شایع‌ترین نوع عفونت باکتریایی گلو است و عموماً در کودکان 5 تا 15 سال دیده می‌شود. چرک گلو در میان کودکان کوچک‌تر و پیش دبستانی شیوع چندانی ندارد.

سرایت گلودرد چرکی

گلو درد استرپتوکوکی محدود به سن خاصی نیست، اما در میان کودکان دبستانی و نوجوانان شیوع بالاتری دارد. این عفونت‌ها عموماً در سال‌های مدرسه یعنی زمانی بروز می‌یابد که کودکان و نوجوانان در گروه‌های بزرگ با هم تماس نزدیک دارند.

باکتری عامل گلودرد چرکی، یعنی باکتری استرپتوکوک گروه A معمولاً در گلو و بینی وجود دارد، بنابراین حرکت‌های معمولی مانند عطسه، سرفه یا دست دادن عفونت را به راحتی از فردی به فرد دیگر انتقال می‌دهد. فرد بیماری که عفونت گلویش درمان نشده است، عفونت را به احتمال زیاد در زمان شدید بودن علائم انتقال می‌دهد، هر چند احتمال سرایت بیماری تا سه هفته پس از شدت گرفتن علائم نیز وجود دارد. به همین دلیل است که باید اهمیت شستن دست را به فرزندان خود بیاموزید، چون رعایت بهداشت احتمال ابتلا به بیماری‌های مسری مانند گلو درد استرپتوکوکی را کاهش می‌دهد.

علائم

گاهی تشخیص دادن گلو درد استرپتوکوکی از دیگر عفونت‌های گلو دشوار است. علت اکثر گلو دردها عفونت ویروسی است و گلو درد ویروسی به آنتی بیوتیک واکنش نشان نمی‌دهد. فقط متخصص اطفال می‌تواند ابتلا به گلو درد استرپتوکوکی را با قطعیت تشخیص دهد. علائم زیر در کودکان مبتلا به گلو درد چرکی مشاهده می‌شود: ...

ادامه مطلب در سایت مدیکال آنلاین

ادامه مطلب در سایت وین تاپ وان

لوتوس بازدید : 50 یکشنبه 16 دی 1397 نظرات (0)

عفونت ادراری نوعی عفونت در ادرار است. این عفونت معمولاً در مثانه و در برخی موارد در کلیه‌ها دیده می‌شود. عفونت‌های ادراری در کودکان نسبتاً شایع است اما معمولاً خطرناک نیست. این عفونت‌ها معمولاً با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شوند.

عفونت ادراری چیست؟

عفونت ادراری عفونتی است که در مجاری ادراری ایجاد می‌شود. عفونت‌ها معمولاً به دلیل وجود میکروب‌ها که ارگانیسم‌های بسیار کوچک هستند که بدون میکروسکوپ نمی‌توان آنها را دید ایجاد می‌شوند. باکتری‌ها شایع‌ترین علل ایجادکننده عفونت هستند. معمولاً باکتری‌هایی که وارد دستگاه ادرار می‌شوند قبل از این که باعث ایجاد علائمی شوند به سرعت توسط بدن دفع می‌شوند اما در برخی مواقع باکتری‌ها بر سیستم دفاعی طبیعی بدن غلبه کرده و باعث ایجاد عفونت می‌شوند.

علل

عفونت مجاری ادرار معمولاً به دلیل وجود باکتری‌هایی که از طریق پوست اطراف مقعد یا واژن وارد مجرای ادرار شده‌اند ایجاد می‌شود. اصلی‌ترین علت ابتلا به عفونت‌های ادرار اشریشیا کلی است که در روده‌ها شکل می‌گیرد. بیشتر عفونت‌های ادراری زمانی ایجاد می‌شوند که این باکتری یا انواع دیگر باکتری‌ها از مقعد به سمت مجرای ادرار گسترش یابند.

علائم عفونت ادراری در کودکان

تب بی‌دلیل تنها علامت در بسیاری از کودکان است. حدود 5 درصد از کودکانی که تب می‌کنند، علامت دیگری از عفونت مجرای ادراری ندارند. در برخی موارد ممکن است برخی دیگر از علائم همراه با تب یا بدون تب نیز دیده شوند که عبارتند از:

• گریه یا نشان دادن علامت‌های دیگر مبنی بر این که کودک در مجرای ادراری درد احساس می‌کند.

• تکرر ادرار در کودکان

• اختلال در تخلیه مثانه

...

ادامه مطلب در سایت مدیکال آنلاین

ادامه مطلب در سایت وین تاپ وان

تعداد صفحات : 6

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 322
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 46
  • آی پی دیروز : 38
  • بازدید امروز : 292
  • باردید دیروز : 74
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 463
  • بازدید ماه : 880
  • بازدید سال : 3,034
  • بازدید کلی : 25,889